Ofte stilte spørsmål

Vi har samlet en oversikt over de mest stilte spørsmålene. Hvis du liker å snakke med oss istedetfor, kan du kontakte oss via e-post nederst.

Alle spørsmål

Ofte stilte spørsmål

Hei, hvordan kan jeg hjelpe deg? Søk etter svaret ditt i disse kategoriene

Bestillinger

KAN JEG ENDRE ELLER KANSELLERE ORDREN MIN?

Kontakt oss umiddelbart på contact@bergwatches.com hvis du ønsker å endre eller kansellere din bestilling. Vi behandler bestillinger raskt, så jo tidligere du kontakter oss, desto bedre.

HVILKEN RETURRETT HAR JEG?

Vi tilbyr 180 dagers returrett på klokker som oppfyller følgende krav:

  • Klokken kom i original emballasje som er uskadet
  • Plastikken på glasset og baksiden av urkassen er fortsatt på
  • Klokken er ubrukt
  • Forhåndsbestilte klokker er ikke mulig å refundere ettersom de er produsert på etterspørsel

Ved retur trekkes 150kr for å dekke deler av fraktkostnaden. Ta kontakt med oss på contact@bergwatches.com for å starte returprosessen.

Frakt og levering

HVOR SENDER DERE FRA?

Berg har varelager i Bergen og alle pakker sendes derfra.

HVA KOSTER FRAKTEN?

På ordrer under 1000 kroner påløper det en kostnad på 100kr i frakt for å dekke fraktomkostningene av utsendelsen. Ordrer over 1000 kroner har gratis frakt.

HVILKE FRAKTMETODER BRUKER DERE?

Alle pakker sendes med ekspress tjenester som Bring, Fedex, TNT og UPS.

HVA ER FORVENTET LEVERINGSTID?

Forventet leveringstid er 3-5 dager til Norge. Det kan ta lengre tid om det er utenfor deres daglige leveringsrute. Som regel mottar våre kunder sin pakke innen 3-5 dager fra bestilling.

HVORDAN LEVERES PAKKEN?

Pakken din leveres på døren eller nærmeste postkontor. Du må signere på at pakken er mottatt. Postbudet kontakter deg angående levering via telefon.

HVORDAN FÅR JEG SPORINGSNUMMER?

Kontakt oss gjerne for sporingsnummer om pakken din ikke er ankommet innen 5 dager.

Betaling

HVILKE BETALINGSMETODER AKSEPTERER DERE?

Hos oss kan du velge å betale med Visa eller Mastercard kredittkort. Det er også mulig å betale via Klarna. Vi har en sikker nettside som sørger for at all din betalingsinformasjon er beskyttet.

Produktinformasjon - klokkereim

HVA ER KLOKKEREIMEN LAGET AV?

Våre klokkereimer er laget av lakseskinn fra Færøyene som er garvet på Island og med Italiensk skinn på undersiden. Lakseskinn er sydd på overflaten av kuskinnet, noe som gir deg den følelsen og fleksibiliteten du er vant med fra en vanlig skinnreim. På siden er reimen vokset, noe som gjør den glatt og elegant.

HVORDAN TAR JEG VARE PÅ KLOKKEREIMEN?

Det er ikke anbefalt å få reimen våt da den kan begynne å lukte svette og farge av. Derfor anbefaler vi at du tar av klokken når du dusjer, slik at reimen ikke blir våt. Ved bruk over lengre tid vil skinnet ha tatt til seg såpass mye svette at den kan begynne å lukte når den blir våt - akkurat som med skinnsko.

Behandler du reimen din på samme måte som andre skinnprodukter, så vil du ikke merke noen forskjell.

Tips for lang levetid:

  • Ikke dusj, bad eller gjør reimen veldig våt
  • Ta av deg klokken når du trener, da slipper du at skinnet tar til seg svette
  • Ikke gnikk reimen mot skarpe kanter
  • Prøv å ikke skitne til reimen for å unngå misfarging

HVORFOR FARGER REIMEN AV PÅ HUDEN MIN?

Hvis du merker at reimen farger litt av på huden når den kommer i kontakt med vann, så er det på grunn av friksjon mot huden din og væsken under. Dette er normalt ettersom at skinnprodukter som regel blir farget vekk fra sin naturlige farge. Eksempler på dette er skinnsko og skinnmøbler.

KAN JEG BYTTE KLOKKEREIM?

Ja! Har du en ekstra reim så kan du bytte den på få sekunder med vår snap-release løsning. Da drar du bare splinten på baksiden tilbake, så løsner den på et lite sekund. Enklere blir det ikke. Da kan du bruke hvilken som helst reim med samme løsning i den størrelsen.

ER DET GARANTI PÅ KLOKKEREIMEN?

Nei, klokkereimer er en forbruksvare og må byttes fra tid til annen. Behandler du den fint, så kan den vare i flere år. Hvis du ikke bryr deg noe særlig så kommer du sikkert til å trenge en ny reim innen noen måneder. Det er derfor ikke garanti på klokkereimen.

Produktinformasjon - urverk

HVILKET URVERK BRUKER DERE?

Vi bruker to typer høykvalitets urverk:

Ronda 704 (Quartz/Batteri):
Sveitsisk quartz urverk fra Ronda, som har produsert urverk for noen av de største klokkemerkene i verden siden 1946. Urverket i vår Ulriken kolleksjon er en 704 Ronda, som er et urverk som svært sjeldent brukes i klokker i dag. Urverket må spesialbestilles for hver produksjon vi setter i gang, og derfor tar produksjonen vår 2-3 måneder utifra kapasiteten på fabrikken.

Våre urverk er produsert i Sveits og kommer med 5 juveler (i motsetning til Taiwan-produserte som kommer med 1 juvel). Juvelene hindrer friksjon mellom delene i urverket, noe som gjør at urverket vil vare lengre. Forventet batterilevetid er 60 måneder.

Sellita SW200-1 (Automatisk):
Et pålitelig og nøyaktig automatisk urverk som er mye brukt i klokkeindustrien. Dette er et selvopptrekkende urverk laget på gamle måten - en type urverk samlere over hele verden sverger til. De er fantastiske på sin måte med hvordan de er håndlaget av uendelig mange små deler, men de er mindre presise enn et quartz urverk. Et automatisk urverk vil gjerne ha +-30 sekunder for hver dag, så de må stilles regelmessig.

HVORDAN BRUKER JEG DEN AUTOMATISKE KLOKKEN (SELLITA SW200-1)?

Vikle klokken: Sellita SW200-1 urverket er selvopptrekkende. Når du bruker klokken, vil urverkets rotor snurre og vikle hovedfjæren. Men hvis klokken ikke har vært brukt på en stund, kan det hende du må vikle klokken manuelt. Drei kronen med klokken til du kjenner motstand. Ikke overskru klokken, da dette kan skade urverket.

Stille inn tiden: Trekk kronen ut til dens ytterste posisjon (posisjon 3) og vri den med eller mot klokken for å stille inn time- og minuttviserne til riktig tid. Du kan stille inn klokkeslettet i begge retninger, men sørg for at datoen endres ved midnatt i stedet for middag.

Stille inn datoen: Trekk kronen ut til den andre posisjonen (posisjon 2) og vri den med klokken til riktig dato vises i datovinduet. For å unngå å skade urverket, ikke juster datoen mellom klokken 20.00 og 03.00, da dette er når bevegelsen automatisk endrer datoen.

Skru ned kronen: Våre klokker har en nedskrudd krone - sørg for at den er skrudd godt fast etter at du har stilt inn klokkeslett eller dato. Dette bidrar til å opprettholde klokkens vannmotstand og beskytter urverket mot støv og rusk.

HVA ER GANGRESERVEN PÅ EN AUTOMATISK KLOKKE?

Sellita SW200-1 urverket har en gangreserve på omtrent 38 timer når den er helt oppviklet. Hvis klokken ikke brukes over en lengre periode, vil gangreserven gå tom, og klokken stopper. For å starte klokken på nytt, må du vikle den manuelt eller ha den på deg til rotoren vikler hovedfjæren.

Produktinformasjon - glass og urkasse

HVILKEN TYPE GLASS BRUKER DERE?

Vi bruker safirglass av krystall, som er ansett som det beste glasset for klokker. Det er samme type glass som Apple bruker over kameraene på telefonene sine for at det ikke skal være riper noe som ødelegger kvaliteten på bildet. Det er av akkurat den grunn at vi også velger å bruke safirglass. Det er ekstremt slitesterkt og skrapes ikke opp.

De tre hovedtypene glass i klokker:

  • Pleksiglass: Det billigste og som veldig enkelt blir ripet opp ettersom det er plastikk
  • Mineralglass: Det sterkeste, men blir også ripet opp når du kommer borti en kant, stein eller noe litt hardt. Dette er den vanligste typen glass
  • Safirglass: Det beste glasset for klokker - ekstremt slitesterkt og skrapes ikke opp

HVA ER URKASSEN LAGET AV?

Urkassen er metallet rundt klokken som holder alle delene på plass. Våre urkasser er laget av 316L rustfritt stål. De er tilgjengelig i rosé gull, gull og sølv. 316L rustfritt stål inneholder mellom 10-14% nikkel og er ansett som allergivennlig og brukes i medisinske apparater, derfor kalles det på engelsk "surgical steel".

HVILKE STØRRELSER FINNES URKASSEN I?

Urkassene kommer i størrelse 36 mm som er anbefalt for damer og størrelse 40 mm som er anbefalt for menn.

Garanti og service

HVA DEKKER 2 ÅRS GARANTIEN?

Vi tilbyr 2 års garanti på material- og produksjonsfeil.

Viktig å være oppmerksom på at følgende IKKE dekkes av garanti:

  • Skade på krone
  • Knust/ripet glass
  • Fuktskader på klokker som ikke er vanntette (vanntett = 5 ATM, 50 M eller mer)
  • Fuktskader hvor funksjonsknapper er anvendt under vann
  • Skader som er forårsaket av feil vedlikehold, likegyldighet eller andre skader som ikke har sin årsak i material- eller produksjonsfeil
  • Dersom batteri er byttet hos urmaker uten trykktest (krav om kvittering) dekkes ikke vannskader på 5 ATM + heller
  • Skader forårsaket av inngrep av ikke-kvalifisert reparatør
  • Klokken skal ikke bli prøvd reparert hos ekstern urmaker
  • Skade på rem/lenke/urkasse dekkes aldri av garanti

HVOR OFTE BØR JEG FÅ SERVICE PÅ KLOKKEN?

For automatiske klokker (Sellita SW200-1): Få den til service av en kvalifisert urmaker hvert 3.-5. år. Regelmessig vedlikehold bidrar til å holde bevegelsen i gang nøyaktig og jevnt og kan forhindre skade og slitasje.

ER KLOKKEN VANNTETT?

Sellita SW200-1 urverket er vanntett, men nivået av vannmotstand avhenger av klokkens konstruksjon og design. Sjekk produsentens spesifikasjoner for å bestemme klokkens vannmotstand og riktig bruk for klokken.

Ta kontakt

Spørsmål om din ordre, eller bare et generelt spørsmål?